Zašto nam trebaju?

Preživjeli bismo bezbrojne sate provedene na sastancima, kad bi barem većina imala nekog smisla. Nažalost prečesto sudjelujemo u razgovorima u kojima se puno priča a ništa zapravo ne kaže, u kojima zaključci postanu izvrstan početak nesporazuma, u kojima se definiraju neprimjenjiva rješenja, a dogovori traju samo dok sastanak ne završi.

Ako vjerujete da može i treba drugačije i bolje -  vrijeme je da upoznate model četiri uloge, jer točno određena struktura i dinamika razgovora čine neki dogovor efikasnim, zaključke održivim i rješenja mogućim.

Što je to?

Model četiri uloge je model uspješnog dijaloga. To su četiri uloge koje zauzimamo u nekom dijalogu, pa smo:

  • Pokretači - kad predlažemo akcije i iznosimo ideje
  • Oponenti - kad se suprotstavljamo i kritiziramo prijedloge
  • Sljedbenici – kad podržavamo prijedloge i nastavljamo dalje zacrtanim putem
  • Promatrači – kad povezujemo različita mišljenja i pronalazimo zajedničke nazivnike

Efikasne izmjene ovih uloga čine neki razgovor uspješnim. Razlikuje se redoslijed koji je najbolji za određenu vrstu razgovora (operativni dogovori kreativan dijalog ili krizne situacije).

Svatko od nas može igrati jednu, dvije, tri ili sve četiri uloge. Neke od uloga igramo s lakoćom, a za neke nam treba pomoć, uvid, savjet, vještina koju tek trebamo usvojiti.

Kako nam model Četiri uloge može pomoći u praksi?

On line upitnicima se utvrđuju individualni i timski profili, koje interpretiraju certificirani stručnjaci Prave formule na individualnom sastanku i na timskoj radionici. Kroz niz individualnih sastanaka sa svakim članom tima i jednodnevnu radionicu za cijeli tim definiramo akcije za unapređenje.

Uz pomoć individualnog profila svatko ponaosob otkriva koju ulogu igra s lakoćom a koje treba razviti. Učimo kako razviti uloge koje nam nedostaju ili umanjiti one koje koristimo prečesto.

Upitnikom za timski profil ispitujemo uloge koje imamo ili ih uzimamo na sastancima našeg tima, način na koji komuniciramo u timu i način na koji bismo željeli surađivati (kako David Kantor to naziva  - strukturalna dinamika tima). Pomoću upitnika saznajemo kojih uloga imamo u timu i koje nam nedostaju. Saznajemo i kakva je  željena timska dinamika, učimo u kojim situacijama nam je takva dinamika korisna. Dobro je znati kako se prilagoditi i u određenoj situaciji dodati svom timu onu ulogu koja mu je najpotrebnija. Kad nemamo u timu ulogu koja nam je najpotrebnija učimo što poduzeti da bismo umanjili rizik nepostojanja ključne uloge.

Kad je potrebno certificirani stručnjaci mogu i kroz promatranje suradnje u timu, definirati koji su izmjene uloga tijekom razgovora efikasne, a koje predstavljaju problem. Korisnika se poučava kako prepoznati učinkovite izmjene uloga u razgovoru. Poučava se kako u timski dijalog uključiti pojedince koji odskaču ili se teško uključuju. Uči se i kako pojedinačna nastojanja članova pretvoriti u timski sklad i sinergiju. Učimo kako pročitati sobu kako to kaže David Kantor u svojoj knjizi Reading the room.

Svatko od nas ima kapacitet za uspješan dijalog, nažalost rijetko ga ispravno koristimo, a još rjeđe pomažemo drugima da to učine.

Prekinite takvu praksu i javite se za dogovor oko radionice, pa ćemo:

  1. Definirati ciljeve suradnje
  2. Prisustvovati nekom od sastanaka vašeg tima (nije nužan korak, ovisi o ciljevima suradnje)
  3. Distribuirati on line upitnike članovima tima
  4. Interpretirati individualne rezultate svakom članu ponaosob na individualnom sastanku
  5. Interpretirati timski rezultat na radionici za članove tima